Followers

Attention...Peringatan dari aku

MOOD MALAS GILA

Cinta Hati Ku

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

MY LITTLE PRINCESS

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

TINY DOT

Lilypie Pregnancy tickers

CLICK2 ....Income Pampers & Susu Amani....

Jom Buat Carian

Friday, July 6, 2012

bukan meminta belas simpati

Nie adalah segmen suaikenal ye adik2…dan kawan2 semua…kakakaka…dah xda idea sangat la nie kan…konsepnya nie



Aku adalah anak bongsu dari 3 adik beradik…yang sulong adalah arwah kakak aku….no 2 lak..abang aku….sebabkan kami xramai adik beradik *mungkin la* makanya..kami amat rapat antara satu sama lain…


Dulu masa kakak aku zaman2 anak dara dia…dia dok kat kl..habis jerk spm..dia dah dok kat kl…makanya…hubungan aku ngan dia..agak xbrapa rapat sangat…


Lagipun masa form 1 sampai form 5..dia dok asrama….asmara bak kata aku dulu2…arwah kakak aku lebih rapat ngan abang aku…tapi semenjak arwah kakak aku kawen…dan ada anak…hubungan aku dengan arwah kakak adalah sangat rapat…


Aku lebih senang berkongsi suka dan duka dengan arwah kakak aku..maybe sebab maktok seorang yang garang @ dalam kata lain…xbrapa spoting sangat…maktok dulu bapak garang ok…ko bayangkan…kepala tali pinggang tue pun dah merasa badan aku nie tau….


Maktok xpayah nak g course jadi hairstylish…rambut aku pun selamba badak jerk dia taram…scary dak..scary dak…


Tapi tue semua dulu la…skrang nie..ngan cucu2 dia…mintak jerk la..apapun..lambat @ cepat kompom diorang dapat punya la….sentap..#Bawakdirigbatubelahbatubertangkup


Mungkin ALLAH nak merapatkan hubungan aku dengan arwah sebelum arwah pegi buat selamanya meninggalkan kami semua…


Aku dengan adik beradik aku..adalah sangat jarang bergaduh…ke xpenah bergaduh nyek…Cuma kadang2 tue..selisih pendapat skit la..tapi xpenah la sampai bermasam muka ka apa…


Sehari sebelum arwah kakak aku pegi buat selamanya….ntah brapa kali aku cakap ngan dia thru phone..


Aku nie lak..jenis..pantang ada benda yang menarik…aku mesti nak beli bagi dekat arwah…aku call arwah hari tue…sebab nak belikan dia lipstic…sebab aku suka tengok kaler tue..cantik…hari sabtu…last aku cakap ngan arwah..dalam kul 6lebih (petang)..tue la..kali terakhir aku dengar sora arwah….


Ahad…dalam kul 9.15am…*aku dok tido lagi masa tue* aku mendapat panggilan phone dari maksu aku….


“adik…along xcident…balik dik..balik cepat”


Ayat terakhir dari maksu buatkan aku rasa dunia aku bergegar……maksu letak phone…tapi xsampai 10minit…maksu aku call lagi…


“adik…along dah xda”


Ya ALLAH ujian apakah yang KAU berikan pada aku….masa tue..dunia aku gelap gelita…brapa kali aku tumbang aku pun xpasti….


Masa tue..aku dok kat seremban..perjalanan dari seremban ke kedah..aku rasakan terlalu lama….elok ja aku sampai kedah…jenazah arwah kakak aku dah di turun kan ke liang lahat…


Tanpa sempat aku menatap wajah arwah buat kali terakhir….pilunya hati aku…airmata xmampu aku tahan…di atas tanah kubur tempat arwah di kebumikan…aku menangis sepenuh hati…


Perginya seorang wanita yang sangat aku sayangi….sayang sepenuh jiwa aku…bila aku tengok muka anak2 arwah…betapa syahdunya aku rasakan…


Terlalu kecik umur depa tuk menerima ujian ini…kehilangan IBU tempat bermanja…


Dan ujian itu datang lagi buat anak2 buah aku….kali ini..ALLAH menjemput ayah tempat mereka bergantung lepas kehilangan IBU….


Yang sulong berumur 15tahun..dan yang kecik 10tahun…tak dapat aku bayangkan…sekelip mata…anak2 kecik itu menjadi yatim piatu…


Bukan menidakkan QADA dan QADAR….tapi aku xmampu membayangkan kesepian yang mereka hadapi..dalam proses membesar….xsama rasanya membesar di bawah jagaan orang lain…


Kami cuba memberikan yang terbaik tuk mereka..bukan mengharapkan balasan…kerana kami ikhlas sepenuh jiwa…aku meletakkan diri aku dalam keadaan mereka…


Tapi aku sedey….kerana ada pihak yang cuba mengambil kesempatan di atas kesempitan yang mereka hadapi…kenapa…xtakut dengan hukum ALLAH kah??? Mereka adalah anak YATIM PIATU….peliharalah mereka sebaiknya…


Jangan sesekali mengambil kesempatan dengan ketidakupayaan mereka anak2 kecik tue…


Aku bukan tokoh ilmuan…tapi sekurang2nya..aku masih tahu halal dan haram dalam memelihara harta anak2 yatim itu…


Bukan meminta belas kasihan orang ramai…kerana aku pasti..rezeki dalam membesarkan mereka pasti ada…insya-allah…ALLAH xzalim kepada umatNYA….


Pasti akan ada rezeki mereka…sekrang yang sulong akan amik PMR….semoga setiap masalah yang berlaku..tidak akan mematahkan semangatnya….dalam meneruskan pelajaran…


Bulan depan dah raya…pasti kali nie..raya mereka dah xsama macam orang lain…raya tanpa IBU dan AYAH…akan kami pastikan…mereka xkan rasa kekurangan itu…


Aku akan cuba jugak siapkan persiapan raya tuk depa..insya-allah…buat anak2 buah kesayangan acu…


Ketahuilah oleh kamo…walaupun IBU dan AYAH dah pegi buat selamanya..meninggalkan kita semua..tapi kamo masih ada..maktok..acu..pakngah…paksu….kami akan cuba memberikan yang terbaik tuk kamo…


Kami xpenah mengharapkan apa2 balasan..Cuma kami berharap..belajarlah sebaiknya…capailah kejayaan dalam pelajaran..kerana hanya itulah harta yang paling berharga untuk kamo membesar menjadi insan yang berguna..di dunia dan di akhirat…kami sayang kamo selamanya…


#rasanya zakat fitrah kali nie..nak suruh dedi bayar kat depa ja la…bleh kot kan….







Muahhhh : Bonda Amani -------> xtau nak komen apa2.....tekan jerk like kat bawah nie..... :P

11 comments:

*SiRibenMerah said...

saya baca entry neh sambil menitik air mata..

akak, moga Allah permudahkan segala urusan akak, maktok dan anak2 arwah kakak..
Moga kalian semua dilindungi Allah selalu..

ieda said...

ya allahh eida
bergenang air mata .. menahan akk dari mengalir .. sedih dan sayu ..
x dpt bayangkan kalau kita di tempat mereka ka n ..sayu aje ati nie ..

bagaimana perasaan mereka dan situasi mereka hanya allah sahaja yg tahu .. semoga mereka kuat hadapi semua dugaan dlm perjalanan kehidupan mereka ..

eida .. akk pun mohon sgt2 agar eida dan keluarga eida x akan mensia2kan mereka .. berilah kasih sayang dan perhatian kepada mereka sebaik yg mgkin , specially pada yg kecik 10 tahun tuu .. agar mereka x rasa kekurangan dlm kasih sayang setelah kehilangan semua ityuuu .. oh kalau akk bersama eida berpeluang menjaga mereka .. ingin akak selami hati mereka dan sama2 merasai kesedihan ini ..

x leh teruskannnn
mengalir laju air mata ini ..

etiey.com said...

sedih pulak baca entry ni. menitik air mata ku bonda.

moga anak-anak sedara bodan sentiasa kuat dan tabah menempuhi hari-hari mendatang.

Kuatkan iman mereka, moga berjaya dunia dan akhirat. amin

Rasp said...

semoga mereka tabah menghadapi dugaanNya ini....
i mendoakan yg terbaik buat mereka dan juga famili u sis....
love u strong :)

Eye_nee said...

Semoga Allah sentiasa memberikan kamu limpahan rezeki agar kamu dapat memberikan kehidupan yg bahagia buat mereka..Abg dan Adik beruntung meskipun tidak ada lagi ayah dan ibu..dia masih punya maktok dan kamu...sedih bila baca yg ko tak sempat tgk jenazahnya kali terakhir..sama kan dgn akk yg tak dapat tgk Abgchik buat kali terakhir...Al-Fatihah sahaja yg mampu kita berikan buat dia yg telah pergi.....

eMMe said...

Assalam Eida, sayu lak baca entry ni.. stiap dari kite akan rasa kehilangan org yg kite sayang kan.. hanya doa yg dpt kita utuskan buat bekalan mereka yg telah terdahulu pergi dari kita... hidup ni perlu diteruskan... moga Allah jua dpt membalas kebaikan kite terhadap insan2 yg tiada kasih mak dan ayah.. kecil lagi sudah menerima ujian Allah swt.. moga Allah lindungi mereka senantiasa..
Amin.............

SURIA AMANDA said...

Semoga allah emlindungi mereka..amin..skrg sapa yang bela depa?

NanaLiana said...

tiap kali teringat along mesti nk nangis...terkilan juga xsempat jumpa along. tak dpt balik sb nk exam.tp xdpt nk study pun sb asyik menangis ja.last jumpa raya.along hantaq ikmal balik sb dia tidoq umah mak ngah.

Ena said...

Sedihnya...

banjir sudahh..

Moga dipermudahkan segala urusan kalian semua... Moga mereka berjaya dunia & akhirat..

Berbakti pada anak yatim piasa besar pahalanya.. Allah itu maha mengetahui lagi maha pemurah.. InsyaAllah.. rezeki sentiasa ada..

Ina Khairina said...

sebaknya baca n3 bonda yg ni...semoga nasib anak2 yatim tu terbela

Eri-chan said...

besar pahala jaga anak yatim piatu lagi2 yang bawah umur la. sebab diorang taktahu apa2 pun pasl donia yang penuh kejahatan ni.

takziah atas kehilangan. alfatihah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails