Followers

Attention...Peringatan dari aku

MOOD MALAS GILA

Cinta Hati Ku

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

MY LITTLE PRINCESS

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

TINY DOT

Lilypie Pregnancy tickers

CLICK2 ....Income Pampers & Susu Amani....

Jom Buat Carian

Tuesday, October 12, 2010

bibir merkah bak delima..

bibir sapa yang merkah bak delima?????
sila angkat kening cam kak ZZ.....
tajuk xda kena mengena ngan N3 kali nie....


saja nak share info ngan korang......
sebenarnya kejadian nie berlaku sebelum aku bersalin lagi...
cumanya aku xsempat nak kongsi2 ngan korang...


kat umah mama aku....ada pokok delima nie..
mama aku amik benih dari mekah lagi....
masa dia uat haji dulu....
tangan mama aku nie menjadi bila menanam...semua idup..
klu aku tanam...hampeh jerk...
xmenjadi pun....

tapi masa aku preggy dulu..buah delima mama aku xbrapa nak masak lagi..
baru mula berputik....nak tanak...beli sajork...



2 biji RM 7.98
akak opis aku beli..sebab dia mengidam buah delima...
tapi xdapat nak makan..lepas bersalin baru dia mencari buah delima nie...



sapa xpernah makan buah delima?????
sila la makan..sedap ooooooooooo


meh aku share ngan korang...khasit buat delima nie....

Khasiat Buah delima

Khasiat Delima “Dan Dialah yang menurunkan hujan..Kami keluarkan daripadanya tanaman yang menghijau, Kami keluarkan pula dari tanaman itu butir-butir (buah) yang bergugus-gugus dan dari pohon-pohon tamar (kurma) dari mayang-mayangnya (Kami keluarkan) tandan-tandan buah yang mudah dicapai dan dipetik dan (Kami jadikan) kebun-kebun dari anggur dan zaitun serta buah delima, yang bersamaan (bentuk, rupa dan rasanya) dan yang tidak bersamaan. Perhatikanlah kamu kepada buahnya apabila ia berbuah dan ketika masaknya. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda (yang menunjukkan kekuasaan Kami) bagi orang-orang yang beriman.” - Al-An’am:99



merah kan isi nya....manis lak tue....
bukan la manis sangat2 tue..manis2 buah jerk la...





Bagi ibu mengandung Delima, sejenis buah lain yang disebutkan di dalam Al-Qur`an, mengandung potassium yang besar volumenya, selain dari mineral-mineral lain seperti fosfor, kalsium, besi, dan sodium, dan vitaman-vitamin A, B1, B2, B3, dan C. Bereaksi bersama sodium, potassium mengatur ekuilibrium air tubuh dan menjaga detak jantung agar tetap normal..(bagi ibu dan perkembangan fetusnya). Dengan memelihara keseimbangan kadar potassium-sodium, buah ini juga menunjang kepekaan saraf dan otot agar berfungsi secara teratur( kajian mendapati rahim wanita lebih utuh/kuat sesuai dengan kepekaan nya menunjang pergerakan bayi yg dikandung) , mencegah edema, dan mengurangi kadar gula yang beredar di dalam darah ( ibu yang baru pertama kali mengandung atau lebih dari 3 kali pregnancy No.). Delima menghilangkan rasa letih otot dan memungkinkannya bergerak dengan mudah,dan juga menguatkan jantung.

Antara kebaikannya yang lain:
  • menghalang pembentukan sel kanser
  • mencantikkan kulit
  • mencegah dr nyanyuk
  • memberi tenaga
  • elok utk pesakit tekanan drh tinggi dan rendah
  • elok utk sistem penghadaman
  • mengurangkan berat badan
  • prevent morning sickness( utk org mengandung)
  • memperelokkan rahim
  • dan lain-lain

amacam merkah bak delima dak bibir aku????
cepat angguk kepala sebelum aku buat paksaan....
hahahahahahahhahahaha ok saja buat hiburan di pagi hari...



notakakikuberbunyi:ok lah..hari nie azam nak buat keja...sebab semalam satu hari aku xbuat keja....nanti senang2 aku terjah umah korang yer....daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa


24 comments:

ratusiput said...

akak pn tak pernah makan lg buah delima ni...tggu sok aku ngandung aku nk makan gak..ehehe...

Ieda Al-Habsyi said...

buah delima sedap betoiii :)

SyaNa said...

aku suka!!!
dulu time study, aku suke mkn delima sambil tgk langit mlm2
feeling la kire bintang sambil mkn :p

zura@iwan said...

mkn cm no ye buah delima tu...kekeke...pernah mkn ke ntah..hikss...

Eye_nee said...

Sumpah beb..akk belum penah makan buah ni...sedap ek..

A.I said...

aku suka makan delima, tp takleh banyak2 sbb tinggi potasium. koma aku kang ;P

tahniah wei, dah dpt baby..sronok jadi mak kan? vangga!!

kak ina mail said...

sumpah , akak pun tak pernah makan buah delima.pegang pun tak pernah.

Ena said...

hehehhehe..

akak angkat tangan nie.. nampak tak? memg sedap kan buahnya tu..

Lovely Bella said...

huhuh bella x pnah mkn pun... nak kene cari nih.. ehhehe :)biar bibir merah bak delima.. huh tetibe kan...

POSH76 said...

aku pun suka pantang jumpa cuma rasa cam tak puas jer bila makan sbb kene buang bijik....dgn rela ati jawab merah...merah hehe

Lady of Leisure said...

suka sangat buah delima, last 2 weeks hari2 makan sebab kedai kat rumah ni ada jual.. sedap kan..
:)

Eri-chan said...

ko tetap nak gak masuk walaupun citer pasal delima..hehe..blog kau kan..kalau ko takde mcm pelik gak..haaha...

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

ratusiput ~ ahhaha nanti cik kitol balik kasi proses la..pas tue cari buah delima k.. hahahah *larikkkssssssssssssssss*

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

Ieda Al-Habsyi ~ sedap kan..kan..kan..

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

SyaNa ~ sempat ko berfelling bagai kan..

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

zura@iwan ~ hahah adoi susah nak kaborkan...

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

Eye_nee ~ nanti aku kasi ko satu try makan nyek kak.. :P

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

A.I ~ ahahha ko jangan cari penyakit kak...
thanks..memang sangat vangga

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

kak ina mail ~ ko nak benih x..cuba tanam..nanti dah berbuah leh kongsi makan sesama..

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

Ena ~ eheheh nampak..nampak...

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

Lovely Bella ~ hahah bibir ko dah keras dik...xmenjadi dah merkahnya..hahahah *larikss...*

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

POSH76 ~ aku makan telan skali ngan biji2 dia skali...
merah kan..kan..kan..ahhahaha :P

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

Lady of Leisure ~ sedapkan dear...

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

Eri-chan ~ hahah aku memang sengaja nak interprem nok..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails