Followers

Attention...Peringatan dari aku

MOOD MALAS GILA

Cinta Hati Ku

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

MY LITTLE PRINCESS

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

TINY DOT

Lilypie Pregnancy tickers

CLICK2 ....Income Pampers & Susu Amani....

Jom Buat Carian

Monday, November 29, 2010

Kasih ibu

Ibu Kita dan Kita Sebagai Ibu
-
Lapangnya masa kita ada kaitan dengan keberkatan hidup kita. Kita adalah di bawah siksa Allah bilamasa ada masa untuk buat benda tak baik tapi takdak masa nak buat yang baik.

-
Jika kita tak pernah kecukupan duit maksudnya kita disiksa Allah.

-
*** Setitik air mata ibu jatuh, 10 kebajikan anak hilang so ibu2 jangan jatuh air mata ye and anak jangan bagi ibu jatuh air mata. Menangis kerana anak berjaya dan bukan sedih kerana angkara anak. (huhuhu insaf....muhasabah diri sendiri)

-
Kalau balik tengah malam, buka lampu tengok dan tatap muka ibu, sebab wajah orang tidur akan menampakkan segalanya.

-
Ada 3 mata yang tak dijilat api neraka.
Ø
Melihat kaabah sehingga menitis air mata.
Ø
Membaca quran sehingga menitis air mata.
Ø
Memandang wajah ibu yg sedar tidur / sedar hingga berlinang air mata.

-
3 orang yg kita kena tengok dan selalu pandang dalam hidup, tengok masa tidor!
Ø
Anak.
Ø
Ibu.
Ø
Suami.
Sebagai Selingan Kata ustaz lagi, kalau kita ada perselisih faham dgn suami sampai nak bercerai, tgk lah muka laki kita tika dia tidor - kalau masih terbit perasan kasih, sayang, cinta, rindu atau simpati, janganlah bercerai tapi jika tiada timbul rasa itu semua - maksudnya jodoh dah memang takde, boleh proceed apa yang patut..
J

-
Orang yang selalu menatap dan memandang ibunya takkan menangis di hari kematian ibunya… kira menangis dalam hati je..Bagi siapa yg masih ada ibu, pandang lah ibumu selalu.

-
Adalah menjadi satu dosa jika kita mengguna jari telunjuk untuk menujukkan sesuatu pada ibu.

-
Kalau ada niat yang baik teruskan lah.. Allah akan bersama kita.

-
Kalau tak mampu lakukan sesuatu, pasang niat pun mencukupi e.g. tak mampu tolong org, niat nak tolong pun dah memadai.

-
*** Kalau kita tak mampu letakkan diri kita di tempat yang terbaik, Allah akan letakkan kita di tempat terbaik dengan syarat letakan ibu kita di tempat yang terbaik terlebih dulu.

-
Ada kaedah yang mana kita boleh minta pada Allah, “ungkit” kebaikan yang menimpa dengan tujuan untuk makbulkan doa kita. Kaedah tu dipanggil “wasilah amal” .
Ø
“Ya Allah semalam aku sudah bersedekah sebanyak RM1, kalau itu satu kebaikan jadikanlah ia penyebab makbulnya doaku ini”.
Ø
*** Paling banyak buat baik dengan ibu kita, lagi mustajab. Makna dia wasilah amal ni sangat berkesan kalau yg dituntut tadi adalah hal yang berkaitan kebaikan yang dibuat kepada ibu kita.
Ø


-
Antara lain yang boleh dituntut adalah apabila kita ditimpa sakit/musibah.

-
Kalau ditimpa sakit, baca laa Innalillahiwainnaillaihirojjiun,,, lps tu bicaralah dengan Allah..
Ø
“Ya Allah, berilah pahala besar untuk sakit yang aku tanggung ini” .
Ø
“Ya Allah, bagilah aku keampunan dosa atas sakit ku ini” .
Even suapkan anak pun kita boleh tuntut, apatah lagi sedekah kepada ibu dan orang yang memerlukkan.

-
*** Barang siapa yang tidak mendoakan ibu selepas sembahyang buat ibu yang sudah meninggal maka dikira diaanak derhaka walaupun pada waktu ibunya hidup dia tak pernah menderhaka. Maksudnya jika ibu masih hidup atau telah tiada, selepas setiap solat kita mesti doakannya!

-
Doa orang yang masih hidup makbul untuk orang yang hidup dan mati. Jadi doakan ibu kita jika ianya telah tiada.

-
*** Doa orang yang mati makbul untuk orang yang masih hidup.
Ø
Masa ni ustaz tu bagi contoh sadis sket..sedeh gak laa.. pi ke pusara mak kita cakap..“Mak, esok anak saya nak kawin, kalau mak ada tentu mak bahagia tengok cucu mak kawinkan” atau “bapa saya nak kawin esok, kalau bapa ada, pasti bapa akan gembira tengok sayakan..” Ustaz kata luahkan kepada ibu/bapa yang telah tiada kerana mereka mendengar dan mereka boleh mendoakan kita dari sana .

-
Bila lalu kubur, perlahankan dan beri salam! Mereka akan doakan kita “berkatilah si A ini” dan jika tak bagi salam, mereka akan kata “celakahlah orang ini” Jadi, jangan lupa bagi salam pd merika.

-
Tanda tanda siksa Allah atas muka bumi ni antara lain simpan harta sampai mati tak pernah keluarkan zakat.

-
Sesiapa yang bersedekah selalu, takkan miskin orang itu selamanya..

-
Bila nak berbelanja @ shopping always spare duit untuk sedekah kerana dalam duit kita tu ada hak org susah. Jadi bila orang buta datang masa makan, bagi laa duit sebab kita nak cari org susah untuk sedekah dah amat susah masa sekrg and takde masa jadi Allah hantarkan org2 susah ini untuk kita dapatkan pahala!.

-
*** Jika mak kita sudah meninggal dan semasa hayatnya kita ada peruntukkan wang untuk dia, bila mak kita dah takde teruskan memberi peruntukkan tu sebagai sedekah. Jangan kurangkan peruntukkan!! “Ya Allah, aku sedekahkan bagi pihak ibuku, semoga pahala sedekah ni sampai kepada ibuku”. Itu yang yang buat ibu kita bahagia di sana .

-
Kalau kita susah nak bersedekah, bayangkan wajah ibu kita baru kita ringan tangan nak bersedekah.

-
*** Allah panjangkanlah usia ibu bapaku supaya dia sakit dan nyanyuk..ini bertujuan memberi syurga pada anak2nya. Doa ini bukan bermaksud minta merika sakit or nyanyok..ironinya keadaan demikian membolehkan anak2 berebut mahu menjaga merika disaat merika dlm keuzuran itu sbb balasannya adalah syurga. Jadi kalau tahu ibu/bapa sakit, berebutlah menjaga ibu/bapa kita. Besar sangat pahalanya.

-
Allah kalau boleh taknak kita masuk neraka jadi Allah takkan matikan seseorang dalam keadaan kotor dan berdosa jadi dia bagi kita sakit/malu/miskin untuk membersihkan kita sebelum dia mengambil kita.

Selalu Bergaduh Dengan Ibu
-
Jika ada antara kita yang selalu bergaduh dengan ibu, ada kemungkinan kita diganggu saka.
Ø
Antara ganguan saka, selalu mimpi bayi/budak. Dukung bayi, susu bayi or selalu mimpi jatuh dari tempat tinggi/ selalu sakit tulang belakang/ tulang belakang bengkok/ rasa mengantuk selepas asar.
Ø
Saka dipindahkan melalui Kasih saying/ Harta pusaka, walaupun sebiji pinggan / Amalan / Sentuhan.
Ø
Symptom terkena saka:
-
Tak boleh tidor lena tapi bila dekat azan subuh, senang lena.
-
Bila dah peringakat teruk, di usia tua kita, tgh malam selalu lapar.
-
Susah nak dapat anak, senang gugur.
-
Ada rasa kelibat orang lalu.
-
Yang lagi parah, saka bersetubuh dgn kita, mengandung tapi anak hilang dalam kandungan jadi bila nak beintim, bercakap laa sedikit kerana saka menyerupai suami kita dan dia datang dalam keadaan diam.
Ø
Cara hilangkan saka, Zikir “Laillahaillalah” 700,000 sampai habis, insyallah saka akan cair dan keluar dari badan.

-
Antara penyakit saka adalah breast cancer, cancer rahim and cancer tulang.

-
3 penyakit yang tiada ubat yang penyakitnya adalah datang dari syaitan adalah cancer, aids and leukemia.

-
Kalau ibu kita sakit cancer dan dia tak mampu berzikir, kita tolong zikirkan.

-
Kalau ada penyakit was was, bacalah surah al-ikhlas.. “Qulhuwallahuahad…” 1000x sehari.

Anak Lari Dari Rumah

-
Kalau anak lari dari rumah, gantungkan bajunya dihanger dan anginkan dan hadiahkan surah al-ikhlas setiap hari.

-
Masa lauangan azan yang pertama, panggilah nama anak kita, insyallah akan sampai panggilan kita kepadanya.

Anak Degil
-
*** Bila anak dah tidor, duduk di hujung kepala pangil ROH ANAK
Ø
Wahai roh anakku "nama anak", jadilah kamu roh yang baik, roh yang bertimbang rasa pada ibu dan bapa, roh yang taat pada Allah, roh yang sayang sesama manusia. Respon dari org yang dah try sungguh menakjubkan setakat ni alhamdullilah kebanyakannya menjadi. Contoh kalu kita nak anak senang bangun ke sekolah.. just try and see.

So sama2lah kita praktikkan apa yang mampu dan jangan sekalipun kedekut memanjangkan mail ini kepada sedara seagama kita. Wallahualam


*my bff email pagi tadi...huhuhuhu tersentuh hati dan naluri aku baca email nie...hargai dan sayangilah ibu kita...selagi hayatnya....*

31 comments:

ratusiput said...

amboi panjangnye kuliah arini...tp gud2...info yg sgt berguna...

Deqna said...

salam.. haruslah dimulakan dengan salam gituh.. entry alah2 tazkirah kan...

thanks for sharing. sgt2 berguna. marilah kita sama2 mengamalkannya...

Ena said...

pernah baca enyrty nie.. utk anak2 tu pun ada jugak akakpraktikkan.. cuma rasa semcam gak la bila seru roh anak..

t la.. ibu hanya 1.. hargai lah ibu kita.. ;D

SURIA AMANDA said...

Info yang menginsafkan..bagus entry akak ni..ibu2 dan anak2 di luar sana..sila baca..banyak ilmu dan ambil iktibar yer..

rATu kEBaYA said...

god info..

Softtouch [Hanim] said...

thanx purple....info yg sgt ebrguna...sy syg mak saya....

kak ina mail said...

Amboi takzirah panjang berjela, lagi warna merah.terjegil jap biji mata yang nak mengantuk ni.

MiYOKO TACHIBANA said...

Insaf....sy byk wat salah ngan ibu saya. :(

Ati Masrif said...

purple dah tukar font dan color ke..

info yg bagus..berkesan kat hati kak ati ..

ct fad said...

bile aku pun dah jadi ibu,baru aku tau berape byk airmate ibu keluar pasal anak2...

POSH76 said...

Tak rugi buat baik nak2 pada orang tua kita

Iena said...

ibu... ibu... engkaulah... ratu hatiku...

mummysyafie said...

ehmm..tetiba teringat kat mak. sedih la pulak..

ieda said...

sungguh sayu bila baca ..
good info .. tersentuh jiwa huhuhu

Cik Pah said...

merah macam aku hari ini..heheh.. aku sebelum tido nak jugak masuk bilik mak aku nak tatap wajah dia..tapi takutlah pulak kalau dia tgh berON ngan ayah aku..wakakaka.. tak pasal pasal kene pelangkung ..

anyhow.. very good info

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

ratusiput ~ kuliah pagi bersama cik pepel...

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

Deqna ~ waalaikummusalam.. :)..mari lah kita bersama2...

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

Ena ~ tue la..sama2 la kita amalkan...

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

SURIA AMANDA ~ insya-allah sama2 la kita ingat mengingati..

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

rATu kEBaYA ~ sharing is caring kak..

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

Softtouch [Hanim] ~ saya sayang mama saya jugak...

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

kak ina mail ~ hheeheh saja xnak kasi ko mengantok. :P

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

MiYOKO TACHIBANA ~ semua orang rasanya dalam sedar atau tidak..pasti penah melukai hati ibu kan...huhuhuhuh sama la ngan akak jugak...

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

Ati Masrif ~ hehehehhe kat N3 nie ja tukar font.. :)

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

ct fad ~ huhuhuh takut..dan insap..

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

POSH76 ~ yup btoi tue..

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

Iena ~ huhuhu xsabar nak tunggu amani nyanyikan lagu nie...

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

mummysyafie ~ huhuhu sama la ...i miss my mama also..

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

ieda ~ tuk renungan kita bersama..

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

Cik Pah ~ waakkakakaka awas dengan segmen terjah ko tue kak...

MAMASYAZA said...

tq so much utk ibu tercinta, sanggup solat hajat n baca yasin utk akak. i luv my mum so muchhhhh

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails