Followers

Attention...Peringatan dari aku

MOOD MALAS GILA

Cinta Hati Ku

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

MY LITTLE PRINCESS

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

TINY DOT

Lilypie Pregnancy tickers

CLICK2 ....Income Pampers & Susu Amani....

Jom Buat Carian

Thursday, April 8, 2010

Nikmat Kesihatan..

sekadar renungan bersama..di petang hari...
tiba2 dalam sibuk2 dok melawan internet sebelum jam menunjukkan ke angka 6...
masuk email nie kat mailbox aku...
terus terkedu sebentar....
nikmat kesihatan yang selalu kita abaikan kan....


Nikmat Kesihatan

Dua nikmat agung yang diabaikan kebanyakan orang ialah kesihatan dan masa lapang. (Hadis riwayat Imam Bukhari, Tirmidzi dan Ibn Majah)


E-mail ini adalah cerita bergambar yang sebenar .

Ianya boleh merubah hidup kita, cara kita berfikir serta maksud hidup kita.

Ianya adalah kisah seorang lelaki dari Bahrain yang bernama Ibrahim Nasser. Dia telah lumpuh sepenuhnya sejak lahir dan hanya boleh mengerakkan kepala dan jari-jari. Pernafasannya juga terpaksa menggunakan alat bantuan pernafasan.



Ibrahim telah menanam keinginan untuk bertemu dengan Sheik N abe el Al-Wadi seorang ulama’ dari Kuwait . Ayah Ibrahim telah memohon kepada Syeikh N abe el Al-Wadi agar dapat menunaikan hajat anaknya Ibrahim untuk berjumpa dengannya


Ini gambar Syeikh N abe el di Lapangan Terbang dalam perjalanan untuk berjumpa dengan Ibrahim.

Ibrahim tersangat gembira dapat berjumpa dengan Sheikh N abe el bila beliau membuka pintu biliknya. Kegembiraannya dapat digambarkan pada raut wajahnya sehingga sukar baginya untuk berkata-kata pada mulanya.




Saat-saat bila Syeikh N abe el masuk ke dalam bilik Ibrahim



Dan ini adalah wajah kegembiraan Ibrahim bila dapat berjumpa dengan Syeikh N abe el

Perhatikan alat pernafasan dileher Ibrahim…dia tidak dapat bernafas secara normal.


Syeikh N abe el mencium dahi Ibrahim


Ibrahim bersama-sama ayah, bapa saudaranya dan Syeikh N abe el

Syeikh N abe el dan Ibrahim berkongsi cerita tentang dakwah melalui internet dan segala macam usaha yang diperlukan olehnya. Mereka juga berkongsi cerita tentang perkara lain.




Semasa perbualan mereka , Syeikh N abe el telah bertanyakan satu soalan yang telah menyebabkan Ibrahim tidak dapat menahan tangisan lantas menghamburkan air mata.


Ibrahim tidak dapat menahan air mata yang mengalir apabila mengenangkan pengalaman yang menyedihkan


Syeikh Nabil mengusapkan air mata Ibrahim




Tahukah anda apakah soalan yang telah menyebabkan Ibrahim tidak dapat menahan kesedihan sehingga menangis sepuas-puasnya ?

Syeikh N abe el telah bertanya kepada beliau, sekiranya Allah memberikan dia nikmat kesihatan sehingga dia boleh berjalan, apakah yang akan dilakukan olehnya ?

Mendengar Soalan ini, Ibrahim telah menangis sepuas-puasnya sehingga ayahnya, bapa saudaranya dan kesemua orang di dalam bilik itu termasuk juga jurugambar telah menangis .

Dia telah menjawab, demi Allah jika saya boleh berjalan maka saya akan menunaikan sholat saya di masjid dengan penuh gembira dan akan menggunakan segala nikmat kesihatan untuk mendapat redha Allah.

Wahai saudara-saudara sekelian Allah telah memberikan kita semua nikmat kesihatan dan kita semua boleh berjalan dengan tidak ada masalah. Adakah kita menunaikan sholat kita di masjid ataupun kita hanya membuang masa berjam-jam di depan TV dan komputer ?


p/s: terasa insaf .manusia selalu sangat leka dengan keja2 harian sampai kadang2 menda yang wajib pun di lengah2 kan.. (aku la selalu sangat lengah..huhuhuhu) sekadar berkongsi dengan korang...jangan salah sangka lak taw..kita sebagai sahabat nie hendaklah saling ingat mengingati kan......ok la..aku nak g solat asar jap..pas tue nak siap2 nak balik..tengok adamaya plak.. :)....


8 comments:

NeenaAnuar said...

dush!! dushh!! *tertumbuk muke sendiri sedikit sebanyak!" huhuhu...

thanks for sharing such article sis.. betol lah.. kite yg sihat nie kengkadang lupa ngan nikmat yg allah berikan kann... :(

ikiqzana said...

sungguh insaf bila baca n3 ni..

thanx kongsi info ni yus.

Dee said...

sis..i baca pun sedih..itulahkan..kita selalu lupa..thx sbb mengingatkan..

Ena said...

Akak juge terkedu bace nie..
betul tu ida.. aka pun samer..
leka dengan urusan duniawi.. walaupun berusaha tidak meninggalkan solat 5 waktu.. tp mase sering terbabas dengan melewat2kan nya.. Marilah kite sama2 amik iktibar & muhasabah diri..
thanks 4 sharing dear!!

Deqna said...

memang insap baca nie...
semoga kita mengambik iktibar dari kisah ini..

Ya Allah berilah kesihatan kepada insan itu.. Amin..

POSH76 said...

aku pun terkedu gak...a good reminder utk kita bila tgh sihat nikan...

mindbreaking said...

terasa diri ini terlalu kecil....

mindbreaking said...

terasa diri ini terlalu kecil....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails