Followers

Attention...Peringatan dari aku

MOOD MALAS GILA

Cinta Hati Ku

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

MY LITTLE PRINCESS

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

TINY DOT

Lilypie Pregnancy tickers

CLICK2 ....Income Pampers & Susu Amani....

Jom Buat Carian

Saturday, May 15, 2010

Haram Ka Halal...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Perbezaan ikan keli memakan bahan haram dan halal


Halal ( diberi makan palet halal iaitu campuran beras hancur, tepung ikan, kepala ikan bilis, minyak sawit, bahan buangan kelapa sawit, kiambang dan vitamin)
·
Kepala berbentuk ‘U’
·
Bentuk badan tirus
·
Berwarna hitam kelabu dan tidak berkilat
·
Bahagian bawah badan berwarna putih kelabu
·
Tiada warna kuning kelihatan di bahagian antara bawah kepala dan badan
·
Digoreng tidak meletup


Haram ( Ikan yang diternak orang bukan Melayu diberi makan perut ayam, bahan buangan, bangkai dan organ dalaman babi. Semua benda itu tidak halal untuk umat Islam)

· Kepala berbentuk ‘V’
·
Bentuk badan mirip torpedo
·
Badan berwarna hitam berkilat
·
Bahagian bawah badan berwarna putih melepak
·
Bahagian antara bawah kepala dan badan berwarna kuning
·
Apabila digoreng akan meletup kerana banyak lemak



sekadar tuk renungan bersama...aku pun xtaw sebab aku xmakan ikan keli..

kebetulan hari tue en shukri ada beli ikan keli nie kat MYDIN...

3 ekor lak tue...adoi la..nasib la dah siap siang..kot x...memang aku campak jerk...

mana aku taw wei..nak siang ikan keli tue...

dah tue...aku nak bersihkan pun aku xlalu taw...ntah la...aku scary tengok bentuk ikan keli tue..



notakakikuberbunyi: kadang2 kita anggap mende cam nie hal remeh temeh jerk kan..tapi tue la..mudah2an..kita terhindar la dari yang tidak sepatutnya...

7 comments:

Aujinz said...

huhuhu..

aku pun dah lame tak makan ikan keli..
rasa macam tak selera dah.. :D

kalau dah masak macam kat kedai tue, mane nak kenal kan kan kan..

Ena said...

mrmm.. akak dah lame tak makan ikan keli tu sbb msalah nie la ieda..

Lady of Leisure said...

nasib i tak berapa nak makan ikan keli, kalau makan pun time balik kampung itupun keli kampung..bukan yg jenis gemuk gedempol tu..

NeenaAnuar said...

kite pun tak makan ikan keli....

Mimy Hamid said...

good info..aku ikan keli main makan jekk kann

Iena said...

info yg bagus! walo aku bukan pemakan ikan keli, achik mkn. so, akn aku sebarkan ia pada tok laki ku itu...

Siti Shuhadah Zainol said...

ikan keli sedap la... hehehe..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails